4

למה אנחנו קונים ?

לפני כמה ימים ראיתי סרטון של יוטיוברית בשם Ingrid Nilsen בו היא מסבירה למה היא כמעט ולא עושה שופינג יותר. עכשיו אל תטעו, כנראה ששופינג זה בטופ 5 שלי בדברים שאני הכי אוהבת לעשות,זאת הרמה ללא ספק. אבל בזמן האחרון אני תוהה לעצמי אם לא עדיף שאמצא תחביבים אחרים.

אוקיי בחזרה לסרטון.
בסרטון אינגריד מסבירה מה גורם לנו לקנות ואיך כשמבינים מה גורם לך לקנות אפשר לשנות לא מעט הרגלים. אז למה באמת אנחנו קונים ?והאם אפשר לשנות הרגלים ? חשבתי שזה רעיון לא רע לשתף אתכם בהבנות שלי.

  1. לחץ
    אנחנו קונים בהשפעת הסביבה. אי אפשר להתעלם מזה. אני באופן אישי,במשך שנים הייתי הולכת לשופינג רק עם חברות וכל פעם מחדש חוזרת הביתה עם חור בארנק ומלא בגדים שישבו יפה בעיקר על הארון, פחות עליי.
    עד שיום אחד הלכתי לשופינג לבד, כן נראה פחות טוב באינסטגרם ואין פרטנר לאכול סושי אחר כך אבל כשפתחתי את הארון בבוקר להתלבש הייתי אסירת תודה.
    והנה לכם סיפור שאולי ידגים, חברה טובה שלי רצתה שנלך לקניון, שופינג לא תכננתי מזה אבל בילוי משותף כן אז הלכנו. נכנסתי איתה ל Il Makiage בשביל אודם שהיא רצתה לקנות. עכשיו תשפטו אתם אם למוכרת יש כישורי על או שאסור לי ללכת לקניון עם החברה הזאת אבל תוצאה סופית היא יצאה עם 3 מוצרים וכך גם אני. (Guilty as charged..)
    אז כן היה מבצע של תקני 3 מוצרים תקבלי 3 אבל בסוף היום יצאתי עם קנייה של 200 שקל שבכלל לא היתה בתכנון. כי מה לעשות , לחץ חברתי משפיע. אם הוא לא היה משפיע כנראה שהיו מפטרים את המוכרת באיל מקיאג'.
    אז מה המסקנות ?
    עדיף לקנות לבד. נכון אין מי שיחווה דעת, אבל בסוף הדעה שלכם היא החשובה ביותר פלוס תמיד אפשר לשלוח סלפי מראה בוואטסאפ. (;
    ואם לא ממש מתאים לכם לקנות לבד, תלמדו עם מי ללכת או יותר נכון עם מי לא ללכת. אני למשל יודעת שאני קונה יותר בהשפעת אותה חברה מאיל מקיאג', אז או שאבוא מוכנה לזה או שאעביר את הבילוי למקום אחר.
  2. הרשת החברתית
    מספיק להעיף מבט בפיד האינסטגרם שלנו כדי להבין כמה הרשתות החברתיות משפיעות עלינו לקנות. לפעמים זה בצורה פשוטה כמו פרסומת לAsos תוך כדי שאנחנו גוללים את הפיד אבל לפעמים זה סתם פוסט של איזה בלוגרית אופנה מהממת שגורמת לנו לחשוב כמה אני צריכה חצאית בדיוק כמו שלה, ואל תופתעו אם ממש במקרה היא גם מפרסמת איזה מותג באותו פוסט.
    הרשת החברתית היא ללא ספק במה מצוינת לחברות שרוצות שנוציא את האשראי.
    עכשיו אני האחרונה שתגיד לכם למחוק את האינסטגרם או לפתוח אותו רק לחצי שעה ביום. בוא נהייה מציאותיים,אנחנו הרבה יותר מדי מכורים בשביל זה. אבל כמו שאני אוהבת להגיד, ידע זה כוח. אז מספיק שאנחנו קצת יותר מודעים למה משפיע עלינו לקנות,בשביל שבפעם הבאה שאני רואה פרסומת לAsos אנסה לוותר על התענוג.
    עוד משהו שכדאי לשים לב אליו, הסתכלתם פעם על כל המשתמשים שאתם עוקבים אחריהם ? אם תפתחו אתת הרשימה בטח תשימו לב שהמון מהם זה כל מיני חברות וחנויות שרק מפרסמות מוצרים בשביל שתקנו. אז אולי עדיף לחשוב פעמיים פעם הבאה שעוקבים?וללא ספק אפשר להוריד את רשימת המעקב שלכם בחצי אם רק נוותר על כמה חנויות.
    ומילה אחרונה בנושא, הרשת מציגה לנו תמונה מאוד יפה, בדרך כלל חיים מושלמים,כאלו שגורמים לנו להתמרמר על שלנו  ומשם כדור השלג רק ממשיך לגדול.
    אבל בסוף אנחנו צריכים לזכור שאו שאנחנו לא רואים את כל התמונה, או שהתמונה  די מעוותת. פעם חשבתם לעצמכם מה עומד מאחורי אותה תמונה של הבחורה בפריז עם התיק גוצ'י החדש והשיער המתנופף?  יכול מאוד להיות שמינוס בבנק וצעקות על חבר שלה ש"יצלם את התמונה מלמטה כי היא נראית נמוכה ככה". אז כמו שאומרים הכל בעירבון מוגבל.
  3. מבצעים
    לא מזמן הייתה לי שיחה עם חברה, היא סיפרה בהתלהבות שיש לה שובר לH&M שאם היא קונה ב200 היא משלמת רק 150 אבל הוא בתוקף רק עד היום והיא פשוט חייבת להגיע לקניון לנצל אותו.
    עכשיו תחשבו שוב על המקרה, מה קרה פה בעצם ? כנראה שאם לא היה בידה את השובר היא אפילו לא הייתה חושבת על ליסוע לקניון, בעצם היא מוציאה פה 200 שקל שבכלל לא תכננה להוציא מהתחלה רק כדי שהיא תשלם עליהם 150. לפי החישוב שלי היא הפסידה 150 שקל.
    אבל לפעמים אנחנו בכלל לא שמים לב. המבצע נשמע כל כך מפתה ואיך אני יכולה לפספס כזאת הזדמנות ואנחנו מצדיקים לעצמנו בראש למה בדיוק עכשיו היינו צריכים ג'ינס חדש ממנגו ואיזה מזל שיש מבצע.
    עכשיו אני לא אומרת שזה תמיד טעות לפעמים אני יכולה למצוא את עצמי הולכת לקנות משהו ומגלה שהוא במבצע, במקרה הזה הקנייה שלי יכולה להיות טובה יותר, כי מדובר בכסף שבכל מקרה תכננתי להוציא, וכל עוד המבצע לא  גורם לי להוציא יותר כסף ממה שתכננתי אני יכולה לצאת נשכרת. אבל לרוב זה אינו המקרה.
    דן אריאלי שעוסק רבות בכלכלה התנהגותית הדגים ניסוי באחד הספרים שלו. הוא נתן לאנשים לבחור בין 2 אפשרויות ושאל אותם מה הם היו מעדיפים.
    שובר של 10$ מתנה,חינם ללא כל עלות או לחילופין שובר של 20$ בעלות של 7$.
    מה אתם הייתם בוחרים? בכל מקרה רוב האנשים בחרו את האופציה הראשונה אף על פי שאם תקחו דקה לעשות את החישוב תראו  שאותם אנשים הפסידו 3$ והיה עדיף להם לשלם 7$ כדי לקבל 13$ מאשר לקבל 10$.
    אבל אין מה לעשות אנחנו שומעים בחינם והכל נראה טוב יותר.
    אז מה המסקנה ?
    לקנות כי צריך ולא כי יש מבצע. לפני שאתם קונים תחשבו לעצמכם האם אני קונה את זה כי אני באמת צריך את זה ? או פשוט כי זה במבצע. ואם אתם מוצאים את עצמכם נוסעים לקניון רק כי יש סייל, מציעה לכם לעשות פניית פרסה.

    קחו דקה לעשות את החשבון. נכון זה לא הכי כיף ולחשוב זה מעייף כמו שאבא שלי אומר, אבל זה יחסוך לכם המון. אם התכוונתם לקנות פריט 1 ואתם קונים 3 כדי לקבל 1 מתנה בחישוב מהיר, הפסדתם המון כסף וקניתם 2 פריטים נוספים שמעולם לא היו בתכנית.

    ואחרי כל הברבורים נסיים בכמה צלילים נוסטלגים שעושים טוב על הנשמה, ולא עושים חורים בארנק.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s